Penthouse Playboys

Sånn Skal Det Gjøres

Sånn skal det gjøres
(album, september 1996, Sonet/Polygram)

Spor: A Kind of Christmas Card / Milimeter / Sangen Han Sang Var Min Egen / En Vill En / Lyckliga Gatan / Metropolis / En Sommer Er Over / Været / Lys Og Varme / Regn / Mercedes Benz

Listeplassering: #14 på VG-lista.


«'På samme måte som støvsugere og kneippbrød har Oslos Penthouse Playboys funnet veien inn i de tusen hjem i løpet av siste år' skrev Aftenposten i sin anmeldelse av 'Sånn skal det gjøres'. Og langspilleren styrket bandets posisjon i media, hos kritikere og blant folket. 8000 solgte på én uke – og tilsammen 15 000 solgte eksemplarer av et debutalbum bare bestående av coverversjoner, var mer enn mange trodde var mulig. Blant annet Torgrim Eggen, som lovet 'å spise hele Nordmarka' dersom Penthouse Playboys solgte mer enn 10 000 plater. Mat-esteten har ennå til gode å innfri løftet.

«'Sånn skal det gjøres' ble produsert og mikset av bandet i samarbeid med tre tromsøværinger som brukte store deler av studiotiden på å sove eller utføre practical jokes: Ole J. Mjøs, Rune Lindbæk og Torbjørn Brundtland. Herrene er også kjent under bandnavn som Alania, Those Norwegians og Røyksopp...


Anmeldelse fra BEAT.


«Igjen beviser den glade gjengen 23-åringer (……) at de behersker genren så til de grader at de kan gå et hvilket som helst bulgarsk danskebåtband i næringen. Plata er gjennomført i ett og alt – fra cover til siste låt.»
(Truls Brekke, bladet Tromsø og Musikk-Nytt)

«Sleskete glamourmusikk …… Her setter de sammen et knippe sviskemusikk vi hater, men så gjør de det med store doser humor, godt diskohåndverk og sjarm så vi lar oss forføre … Deres bidrag til Las Vegas-freden blir garantert en partyvinner fram til jul.»
(Tom Stalsberg, Dagbladet)

«Sjarmerende debut … men kan bli likt for likt i stor dose.»
(Kurt Bakkemoen, VG)

«Dekadent popmusikk fra tre tiår, denne gang i innpakning som er et kongelig jubileum verdig (……) Easy listening er varefakta-stemplet som blir plassert på gruppen. På 'Sånn skal det gjøres' er imidlertid bredden stor … Hele veien er det svært gjennomført, stilfullt og forståelig. Inntil avsluttende 'Mercedes-Benz'».
(Kjell Henning Thon, Aftenposten)

«Penthouse Playboys' ironi er meget subtil. Gruppa bør ikke arkiveres under 'tøys og tull', 'revy', eller liknende. Rett nok finnes det snev av latterliggjøring i alt de bedriver, men også kjærlighet, varme, fingerspissfølelse. Den grenseløse selvsikkerheten – som i begynnelsen helst lå på det ytre planet – preger nå Penthouse Playboys' musikk i såpass grad at tittelen 'Sånn skal det gjøres' er mer enn bare en fleip … Soundmessig er (den) en frekk, raffinert affære … Musikken egner seg like godt på vorspiel og fest som i Nitimen.»
(Haakon Larsen, Haugesunds Avis)

«Jeg synes Jens Pikenes er en morsom fyr som har klart å rendyrke et uttrykk og et image på en ufattelig imponerende måte. Jeg er rett og slett fan av mannen (og bandet) … Jeg er fortsatt fan, men jeg orker ikke høre på 'Sånn skal det gjøres' i sin helhet flere ganger (……) Spill denne platen porsjonsvis – sånn skal det gjøres.»
(Erik Valebrokk, Arbeiderbladet)

«Prima Vera var mye morsommere»
(JiT, Romsdals Budstikke)

«Parfymert søppel …… egentlig får vi noe forbasket sludder …… Og dette må du altså bruke opptil 179 kroner på, avhengig av hvor du kjøper platene dine. Det er dette som er hovedinnvendingen: Målgruppen er utvilsomt ungdom, en gruppe med liten kjøpekraft. Ungdom som ikke kjøper CD'er hver uke. Dermed kjøper de kanskje denne i stedet for R.E.M. eller alle de andre utgivelsene som står i samme butikkhylle, og som er musikk som er verdt i hvert fall deler av kjøpesummen (hvis vi er enig om at CD-plater er altfor dyre i Norge).»
(Lars Lager Espevalen, Telemarksavisen)

«Jeg nekter å sette terning på denne plata. Det er for lett å bli mistolket og oppfattet som ironiker.»
(Are Kvistad, Trønder-Avisa)